14.09.2012

’Fattigrøv’ rimer jo ikke på ’SU’

"Man skal gøre det, man er bedst til”.
Bevares, men sommetider bevæger jeg mig nu alligevel på udebane.
I nedenstående tilfælde handler det om politik. Ekstremt atypisk for denne blog i øvrigt.

Jeg er ikke så god til politik og slet ikke finanspolitik (debut-ord på bloggen!). Men hvis der er noget, ens egen blog er egnet til, så er det at afreagere.

Du er velkommen til at læse med, og det er fedt, hvis du er enig. 
Jeg har bare lige noget, der skal ud:

Jeg er ikke helt med, når folk diskuterer, hvorvidt studerende er fattige eller ej.
Er det virkelig noget, vi er i tvivl om? Jamen så slår jeg det gerne fast: Danske studerende er ikke fattige. Danske studerende får løn for at gå i skole. Siger det ikke allerede alt? Jo, det gør det.

Bevares – SU-profitten er ikke på direktørløn-niveau, men der er en profit. ’Fattigdom’ og ’SU’ i samme sætning hænger bare ikke sammen for mig.
Og skrider det fuldstændigt med budgettet, kan man ta’ et job (det har de fleste tid til) eller ta’ et studielån, som er skræddersyet til en lille økonomi.

Et glasklart eksempel på, at der muligvis ikke jongleres helt fair med de penge, der er sat af til studerende, er min søsters eksempel et bevis på:

Hun proklamerede forleden, at hun ikke ville søge legater til sit udvekslingsophold, for hun havde allerede modtaget et Erasmus-stipendium fra universitetet, og i øvrigt får hun sin SU med til Holland til februar, så… egentlig behøvede hun ikke ekstra penge (jeg forstår hende godt, men det er ikke pointen her).

Pointen er: TÆNK at få kastet så mange penge i hovedet af det offentlige, at man bliver overlegen og ikke gider søge om flere?
Den slags vil jeg næsten ikke engang vide finder sted.

Og inden du når at åbne munden og fremstammer ordet ’fattig’ en gang til: Hvem med iPhone, Mac, temmelig meget tøj i klædeskabet, lejlighed i storbyen og Kusmi-te i skabet vover at kalde sig fattig?

Og nu vi er ved økonomi: Doven-Robert ta’ dig sammen. Jeg bli’r så harm inden i. Det er næsten synd, at min blog skal lægge navn til alt for meget snak om Robert, så jeg stopper her, og håber, Anders Lund Madsen fortryder det job, han har tilbudt idioten.

Yes. Det var alt fra fronten i dag.
God weekend derude.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar