12.12.2011

HYG blev der sagt! Hyg - og det' lig' nu!

Der er ikke mange ting, menneskeheden kan blive enige om, men jeg har alligevel fundet frem til en ting. Den fylder en hel del. Faktisk er der tale om flere uger, hvor vi (ok, måske ikke HELE menneskeheden, men mange) stresser mere end normalt, og meget mere end de vil indrømme.

Rissallamang og andet overvurderet gejl
Julen er et cirkus uden ende. Jojo bevares, julen slutter sidst i december, hvor den ryger på hovedet i containeren og de sidste fedtede havregrynskugler får lov at vinke fra bunden af skralderen.
Og modsat da man var barn, og gerne ville ha' dobbelt op på jul, så synes man (jeg) som voksen, at det er helt rart at få cleanet hytten for gran og grimme nisser, omkring d. 27. december.

Men at julen sniger sig tilbage hvert år, er lige så stensikkert som den risengrød m. flødeskum og bordeaux-farvede cocktailbær i sovs, som HVERT år udgør dessert-indslaget d. 24. dec. (lad os aftale, vi staver det 'rissallamang'. Det vil gøre det lettere for os alle).

Jule-facade
Sommetider er julen mere til besvær end til fryd. Hvem har tid til at hygge, når 'vi skal være i familiens skød'/klejner og hjemmelavede succesfulde julehjerter/logistik, overnatningsproblemer/'and eller flæskesteg'-dilemmaet og 'hvem-holder-jul-hvor'-cirkuset skal (gen)arrangeres hvert år?

Mangl nu noget!
Skal man se tingene fra den lidt frelste side, så er det ganske unødvendigt med ønskelister som partout skal laves, og julegaver der død og pine skal købes, når nu den slags har det med at foregå lidt under tvang og med en følelse af, at nu MÅ vi nok også hellere få opfundet nogle ønsker ('hvad er det nu liige jeg mangler..? Hvad er det nu? Nå jo.. jeg mangler et iPhone-cover i kernelæder, i stedet for dét i plastic, som jeg har nu.. Ja, dét mangler jeg!! Nej hvor jeg dog mangler det!'). Come on. Men natullervis er jeg ikke meget bedre selv.

Kollektivt samfunds-suk
Idyl á la Peters jul er lidt en by i Rusland. Der er i hvert fald længere mellem de, der har abnormt meget jule-overskud, end mellem de mennesker, for hvem december er mere stressende end andre måneder. Det empiriske grundlag for ovenstående er opsnappet ude i det virkelige liv; på arbejdet, på hjemmefronten, blandt venner og familie og i samfundets generelle fælles suk over alt det 'man' gør i december, men som man måske ikke altid heeelt gider.

Killer-kager
Indrøm bare, at din familie, brændte mandler, småkager (hold OP hvor findes der i øvrigt mange slags!), gammelt gran og Wham h-æ-n-g-e-r dig ud af halsen d. 26. dec.
Jeg har indrømmet det. Jeg er sikker på, jeg ikk' er den eneste.
Min løsning hedder 'Istanbul mellem jul og nytår' - det lugter lidt mere af fest end af julesylte.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar