20.06.2012

God film: Les Neiges du Kilimandjaro

Er du i Odense og leder efter en biograf, som IKKE hedder Cinemaxx eller Biocity og rimer på voldmange reklamer og skyhøje priser, så kan jeg snildt anbefale den legendariske Café Biografen lige ved siden af det faktisk ret anbefalelsesværdige museum Brandts Klædefabrik.
Café Biografen er den odenseanske pendant til Grand Teatret i Kbh, så der er garanti for røde, slidte velourstole, små sale og film, man ikke kan se andre steder.

Forleden, mens Tyskland slog Danmark ved EM, tog min mor og jeg i Café Biografen og så Les Neiges du Kilimandjaro (Kilimanjaros Sne), som er en socialrealistisk fransk film om idealister og dilemmaer og foregår i Marseilles. Utrolig god og tankevækkende film, som faktisk er værd at bruge penge på.
Og så er den bare dejlig ikke-hollywood'sk og næsten helt fri for action og død og blod. 

Der er en skøn sang, som optræder flere gange i filmen, og da filmen sluttede, kunne min mors altid nyttige paratviden så informere mig om, at "det er da Joe Cocker". 
Godt så. Hjem og finde Joe Cocker, som pynter ekstra på filmen med denne sang:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar