18.06.2013

Øje-guf og hverdagsreklame

Jeg har tømt kamera, telefon og øvrige gemmer og er nødt til - næsten på navlepillermåden - at dele det med dig. "Men what's in it for me?" Tænker du måske.

Og så siger jeg: Måske giver det stof til eftertanke. Måske vil du falde ned af stolen af grin. Måske vil du endda sige det videre. Muligheden for at du tænker "Fuck. Jeg smutter i Netto efter tvebakker" er selvfølgelig også til stede, men det er ikke hensigten.

Nok sniksnak. Here goes:


Fonte fra gamle dage. Eller - fra 60'erne ca. Var på Louisiana og se syret, supercool Pop Art-udstilling med min ven Nicolai.
Og selvom en gammel mand sagde, at jeg ikke måtte tage billeder, kunne jeg altså ikke lade være.
Her følger lidt input fra udstillingen (som desværre ikke går længere)



Et Braun-TV. En meeeget tidlig model. Sødt.




Nogen havde doneret deres lemmer til Louisiana. Ret gakket, og sådan var udstillingen langt hen ad vejen. Men det fik mig til at grine, og det var vist også meningen. Jeg er VILD med uhøjtidelig kunst.


 Nicolai kigger på kartoffellamperne. Igen: gakket. Men fantastisk sjov ide, der er samtidig er så åndssvag, at jeg er vild med det.



"Sring is here"
Det her instore-værk er ikke fra Louisiana. Det er fra Urban Outfitters på Strøget.
Meget fin måde at kommunikere på i butikken. Meget back-to-basic - og ret "Lykkehjulet"-agtigt i øvrigt.

Det er okay at skrive klicheer og skrive det, alle de andre gør (læs: "Spring is here"/"Forårets farver"/"Farverigt forår!" og ting i dén dur), hvis du til gengæld sætter det op på en måde, så det overrasker. Gør du ikke det, synes jeg, du skal finde på ny tekst.



"Sol dig i sikker sommersucces".
Hende her fandt jeg gennem togruden på Høje Taastrup station (drenge: Femilet er en undertøjskæde til piger).
Og hvor er det sjældent, man ser en annonce/outdoor/print/hvadsomhelst uden en afmeldning eller call to action. Altså uden at afsenderen opfordrer mig til noget. Her er blot leget lidt med S'erne og så er der en pige i bikini. Og en afsender.

Egentlig ret befriende, at den ikke larmer med prissplashes, tilbud og købkøbkøb-tekst. Vi piger ved jo udmærket, hvad den annonce betyder. Det betyder, at bikinisæsonen er startet i Femilet. Nye kollektioner. Nam nam.


"Böreksnegle"
Annonce fra Kødbyen. GRIM grim grim. Dejlig grim. Grim ud over alle grænser. Så grim, at det er gået over og blevet sindssygt sjovt - og nu er den trods alt foreviget hér.

Jeg aner ikke, hvad börekssnegle er, men det jo nok noget bagersnask af en art. Det ligner bare en svinemørbrad til forveksling (og annoncen hang jo i Kødbyen?..).Nåmen altså jeg kan da se, den er på tilbud, og at der er flere varianter.
..Jeg synes bare, du skulle se den. Den ser meget grossist-intern ud.


Hvis ikke man er til klar snak, kan man sige det med Cocio. Den holder altid.



To bløde strikkemænd. Selvfølgelig hedder de Arne og Carlos (synes måske, Carlo havde været mere passende). Billedet er fra en bog, jeg fandt i verdens smukkeste boghandel i Maastricht.


 Mange vil af simple, dyriske årsager nok elske denne annonce for undertøjskæden PrimaDonna. Men nu er jeg ikke en mand, så dét jeg lagde mærke til var, at de siger "Tak, PrimaDonna" om sig selv.

..Er det bare mig, eller er det ikke lidt spøjst at takke sig selv? Jeg ved godt, de taler med kvinden/køberens stemme, men jeg studsede alligevel over det. Jeg giver da heller ikke folk julegaver med tilhørende kort, hvor der på forhånd står "Tak, Lotte".



Var hos Meyers Deli på Gl. Kongevej, og de har SÅ mange pæne emballager! Det er emballage-lovers' paradis! Selv melposerne er til at falde i svime over. Og rødkålen.
Her er det chipsposer i fin farveorden og ret nice design.



Endnu et vidunder fra Meyers Deli. Hvornår har du sidst købt en f*.. balsamico, fordi den er pæn? Men når du så ser denne her, forstår du mig jo godt. At jeg købte den. Den er skideflot og jeg agter at pudse den og have den stående fremme, selv når den er tom.

10 kommentarer :

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Ork, vi er mange, der køber ting, fordi de har en flot eller sjov emballage + gemmer den tomme emballage bagefter + bliver hånet af ægtefæller og venner for det...

    SvarSlet
  3. Hej Marianne ;-)

    Tak for din kommentar!
    Jeg er vist ved at udvikle samme "dårlige" vane. Men når det er så pænt som Balsamico'en ovenfor, er det helt okay! Først når man begynder at gemme emballager med round up eller "Kylling i lage" er det ude i et skråplan..
    God weekend!

    SvarSlet
  4. Thanks for sharing! :-)

    SvarSlet
  5. Hej Anonnym.. :)

    Ja, det er dér, det kan ende. Endnu vil jeg dog ikke betegne mig selv som manisk..

    SvarSlet
  6. Altså man skál ind i mellem købe madingredienser udelukkende pga. emballagen, eller formen, eller flotte udskårede glas. Sådan er reglerne bare. De kan være så uimodståelige. På den dyre men overskudsagtige uh-uh-der-står-Meyer/Urtekram/Heiberg-på-mig-i'm-like-cool, blærerøvs manér. Jeg kan heller ikke lade være.

    - Anne

    SvarSlet
  7. Hej Anne,
    tak for din kommentar! Dejligt at du også indrømmer :)

    Emballage-fetischen har jo intet med drømmen om et Bo Bedre-liv at gøre (næsten ikke..) - det handler bare om sans for smukke ting, gør det. Og så smager det garanteret bedre, når det ser pænt ud for øjnene. Nøjagtigt ligesom at snasket makrelsalat med mayo serveret på musselmalet stel nærmest smager royalt..

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige netop - SU-havregrød smager som en bid af himlen, når der bare er tre bølger under skålen! :D

      - Anne

      Slet